Monday 3 February 2014

Mesti ramai yang pernah main permainan tarik upih kan... Seronok,,terutama sekali orang yang ditarik.. Kan?? Hehehehe...

Tarik Upih
Tarik upih merupakan satu permainan kanak-kanak yang dimainkan oleh kanak-kanak di beberapa negara ASEAN. Upih pinang adalah pelepah daun pokok pinang. Lazimnya apabila pelepah ini tua, ia akan luruh atau jatuh ke tanah. Ketika pelepah ini jatuh ia masih berguna. Daun pinang dari pelepah itu akan dibuang dan dijadikan hulu atau tempat untuk menraik upih tersebut. Selain pelepah pinang, pelepah kelapa juga digunakan.
  
Cara Bermain
Permainan ini di main secara berkumpulan. Upih ini mesti dimainkan dengan dua orang atau lebih. seorang mesti menjadi tukang tarik dan seorang lagi duduk di atas upih. Upih ini boleh dinaiki oleh seorang atau lebih asalkan muat dan bergantung kepada saiz upih yang luruh itu. Biasanya muat setakat seorang dua sahaja. Pemain yang lebih tua/besar selalunya akan jadi penarik sementara yang kecil akan menjadi penunggangnya. 
Setiap ahli diwajibkan menarik setiap ahli kumpulan di mana peserta pertama akan menarik peserta kedua dari titik permulaan sehingga ke garisan penamat dan mereka akan bertukar peranan. Peserta kedua akan menarik peserta pertama ke garisan permulaan semula dan ini dianggap sebagai satu pusingan. Seterusnya, ahli kumpulan yang lain akan meneruskan permainan sehingga semua ahli telah melakukan aktiviti.





Macam seronok je main tarik-tarik ni.. Hehehe..

No comments:

Post a Comment