Saturday 1 February 2014

Ting ting

Sekarang,, saya akan jelaskan tentang permainan tradisional ting-ting pula..


Ting Ting

Permainan ting ting yang juga dikenali sebagai permainan 'buat rumah batu', 'ketingting' dan 'ciak tingting' merupakan salah satu warisan kebudayaan Melayu yang masih popular hingga ke hari ini. Walaupun pengaruh permainan moden seperti 'video game' dan 'monopoli' memberi ancaman kuat kepada permainan tradisional, permainan ting ting masih menjadi aktiviti.

Ting ting merupakan sebuah permainan kanak-kanak yang bukan sahaja memberi hiburan, malah bermanfaat terhadap rohani dan jasmani seseorang pemain. Permainan ini yang dimainkan oleh kanak-kanak di seluruh dunia dengan istilah yang berbeza merupakan asas kepada acara lompat jauh yang bertaraf sukan antarabangsa. Skil melompat dalam permainan ting ting yang memberikan pengalaman dan latihan asa kepada pemain untuk menceburi sukan yang lebih tinggi kemahirannya.

Permainan ting ting tidak lenyap akibat arus permodenan ini telah diamalkan khususnya oleh masyarakat luar bandar yang masih memelihara warisan nenek moyang mereka. Di samping itu, informasi mengenai ting tingboleh didapati di mana sahaja termasuklah buku-buku, muzium dan internet. Melalui sumber-sumber tersebut masyarakat di serata dunia dapat mengetahui dan memahami ciri-ciri permainan ting ting dan sekaligus mengenali warisan kebudayaan masyarakat Melayu.

Cara Bermain :

Sebelum permainan dimulakan, pemain harus mengundi siapa yang akan pergi dahulu dan seterusnya. Kaedahnya ialah menggunakan lai lai li tam plong. 

Untuk memulakan permainan, pemain pertama harus mencampakkan gundu ke dalam petak pertama dengan cara membelakangkan petak. Ini akan berlaku dengan sama untuk pemain yang lain. Jika gundu tidak dapat masuk ke dalam petak, giliran pemain itu dianggap mati dan pemain seterusnya yang akan mengambil alih.

Pemain dikehendaki melompat ke dalam petak-petak dengan menggunakan satu kaki sahaja, tetapi jika ada petak yang bersebelahan dengan petak yang lain, pemain harus melompat ke dalam petak tersebut dengan menggunakan kedua kaki mereka. 

Setelah pemain melompat kembali ke garisan permulaan, mereka harus memijak kaki kanan mereka ke petak kedua dan petak keempat dan dipijak oleh kaki kiri mereka. Setelah itu, pemain dikehendaki melompat ke petak ketiga dengan menggunakan sebelah kaki dan seterusnya, gundu harus dikutip di petak pertama. Untuk menghabiskan giliran mereka, pemain harus melompat balik ke petak pertama dan terus ke garisan penamat. 




melompat dan mengira,, Ayuh bermain,, hehehe..










No comments:

Post a Comment